انواع روش های فرم و شکل دهی به فلزات

انواع روش های فرم و شکل دهی به فلزات
📖 زمان مطالعه : ۴ دقیقه ⏲️

از فلزات به منظور تولید انواع محصولات در صنایع مختلف استفاده می شود که بیشترین آنها مربوط به ساخت تیرآهن، لوله، میلگرد بر می گردد که به اشکال مختلف در می آیند. از روش های مختلف برای شکل دادن فلزات انجام می شود که یکی از آنها روش پلاستیکی است که با درجه حرارت بالا این کار انجام می شود تا منجر به تولید انواع قطعات فلزی از جمله ورق، مفتول، تیرآهن و… شود. با اینکه جوشکاری انواع فلزات مهم است و با انواع روش های مختلف انجام می شود اما با توجه به کاربرد فلز ابتدا فرآیند فرم و شکل دهی به فلز انجام می شود تا محصول نهایی تولید و در ادامه با برشکاری تیرآهن، میلگرد و… نوبت به جوش دادن آنها می رسد که توسط جوشکار ماهر انجام می شود تا با توجه به مهارت و تجربه بالای خود باعث افزایش کیفیت جوش و کاهش عیوب جوشکاری همچون ترک گرم، ترک سرد، پاشش جوش و…. شود.

انواع فلزات در جهان موجود است

اگر نگاهی به دور اطراف خود بیندازید شاید تنها درب و پنجره فلزی، تیرآهن را از جنس فلز بدانید در صورتی که در صنایع مختلف از انواع فلزات استفاده می شود که شامل انواع میلگرد، تیرآهن، ورق، پروفیل، استیل برای ساخت نرده های فلزی و…. می باشد که بسته به شکل و فرم هر فلز باید بعد از برشکاری عملیات جوشکاری روی آنها انجام شود.

جوشکاری آهن و فولاد

با اینکه از انواع فلزات در صنایع مختلف خودروسازی، ساخت و ساز، کشتیرانی، نظامی، حتی هوافضا استفاده می شود اما در این بین بییشترین آنها مربوط به انواع آهن آلات و محصولات فولادی می باشد که به منظور جوشکاری هر کدام باید از بهترین روش جوشکاری استفاده شود.

شاید به خاطر وجود تیرآهن، نبشی، میلگرد و … در صنعت ساخت و ساز ساختمانی بیشترین جوشکاری مربوط به آهن آلات شود اما انواع فلزات دیگر برای ساخت محصولات مختلف از جمله کشتی، ماشین آلات نظامی و… استفاده می شود که جوشکاری هر کدام از آنها فرق دارد.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

 

شماره تماس اورین الکتریک

 

فرآیند شکل دادن فلزات

به منظور ساخت و تولید محصولات فلزی، به شکل دهی و فرم دهی فلزات می پردازند که به انواع مختلف دسته بندی می شود.

  • کار داغ، کارگرم، کار سرد
  • فرآیندهای شکل دهی حجمی و صفحه ای
  • فرآیندهای شکل دهی اولیه و ثانویه
  • فرآیندهای شکل دهی یکنواخت و غیر یکنواخت
  • فرآیندهای شکل دهی تدریجی و پیوسته
  • فرآیندهای شکل دهی یک بعدی و دو بعدی

کار سرد

این روش میزان درجه حرارتی کمتر از ۰٫۳ نقطه ذوب فلز می باشد و همچنین طول فرم دهی کاملا سخت می باشد.

کار گرم

برای فرم دهی فلزات به روش گرم باید فلز به نقطه ذوب بین ۰٫۳ تا ۰٫۵ برسد که تنش سیلان در آن کمتر از نوع فرم دهی به صورت سرد است.

کار داغ

با میزان دمایی بالاتر از دمای تیلور مجددا فرم دهی فرز انجام یم شود تا دمای آن به بیشتر از ۰٫۵ یا ۰٫۶ نقطه ذوب فلز برسد.

فرآیندهای شکل دهی صفحه ای

در این روش ماده اولیه و خام که فرآیند شکل دهی روی انجام می شود به صورت ورق فلزی می باشد که به ضخامت خیلی کم و با تنش های اعمالی اغلب کششی انجام می شود.

فرآیندهای شکل دهی حجمی

ماده اولیه برای فرم دهی به صورت میله یا بیلت است و تقریبا ضخامت قطعه کم و روی آن تنش های اعمالی از جمله فشار انجام می شود.

فرآیندهای شکل دهی اولیه

این روش به صورت رایج برای تولید انواع مواد اولیه انجام می شود که در آن شکل دهی فلز به صورت کشش، نور، اکستروژن می باشد.

فرآیندهای شکل دهی ثانویه

روشی مناسب برای شکل دادن فلزات و قطعات ترکیبی به شمار می آید که آهنگری و کشش عمیق جزو این دسته از روش های فرم دهی فلزات به شمار می آید.

فرآیندهای شکل دهی یکنواخت

تنش در این حالت  به صورت ثابت می باشد و فرم دهی و شکل دادن فلزات به صورت کشش، نورد و اکستروژن انجام می شود.

فرآیندهای شکل دهی غیر یکنواخت

شکل دهی فلزات به صورت آهنگری و کشش عمیق با میزان حالت تنش پیوسته انجام می شود.

فرآیندهای شکل دهی یک بعدی

برای این روش با قرار دادن یک صفحه یا خط بین ابزار و قطعه کار شکل فرهم دهی انجام می شود و با یک حرکت سریعا شکل هندسی فلز انجام می شود.

فرآیندهای شکل دهی دو بعدی

روشی مناسب برای برای ایجاد شکل هندسی فلزات است که به صورت تدریجی انجام می شود.

فرآیندهای شکل دادن فلزات به چه صورت است؟

با توجه به اهمیت شکل دهی، شکل دادن و فرم دهی فلزات برای ساخت انواع محصولات فلزی خیلی مهم است که با نحوه شکل دادن و اجرای این کار آشنا شوید که فرآیندهای آن به صورت زیر می باشد.

  • فورج یا آهنگری
  • اکستروژن
  • نورد
  • ورق‌کاری
  • شکل دهی انفجاری
  • شکل دهی الکترومغناطیسی
  • شکل دهی الکتریکی
  • شکل دهی چرخشی
  • شکل دهی هیدرولیکی
  • شکل دهی حرارتی
  • متالورژی پودر
  • تغییر شکل سوپر پلاستیک

گرایش شکل دادن فلزات

امروزه برای اینکه شبیه سازی و همچنین تجزیه  تحلیل روی فرآیندهای شکل دهی فلزات به خوبی انجام شود از انواع نرم افزارهای آباکوس، انسیس استفاده می شود که همین گرایش شکل دادن فلزات جزو رشته های مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی مواد به شمار می آید که تحصیلات دانشگاهی آنرا می توانید سپری کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *