علت بوی بد کولر سلولزی و نحوه رفع آن با روشن های مختلف | آی بک امداد

بوی بد کولر سلولزی

   

📖 زمان مطالعه : ۵ دقیقه ⏲️

کولر آبی یکی از دستگاه های سرمایشی است که با پمپاژ آب و خیس شدن پوشال های آن و حرکت پروانه کولر  باعث تولید باد خنک می شود که در مدل جدید آن کولر آبی سلولزی وجود دارد که به جای پوشال از پدهای سلولزی استفاده شده است و باد خنک آن شدیدتر است و علت آن خیس شدن کامل پد های سلولزی نسبت به پوشال های کولر آبی است که باد خنک تولید می کند که البته همین رطوبت زیاد پدها باعث رشد باکتری و بوی بد کولر می شود که بویی شبیه به ماهی گندیده می دهد و با تخلیه آب کولر، شستشوی کفی کولر، تعویض پدهای سلولزی یا شستشوی آنها می توان بوی بد کولر را از بین برد.

سرویس و تعمیر کولر آبی با آی بک امداد

با شروع فصل گرم سال راه اندازی و نصب کولر آبی شروع می شود که خیلی مهم است که قبل از آن به خوبی سرویس شده باشد و نسبت به تعویض پوشال کولر، تعمیر موتور، پمپ، تمیز کردن کولر آبی اقدام کنید و در صورت خرابی قطعات داخلی آن از جمله موتور، کار نکردن پمپ کولر، پارگی تسمه کولر با تعمیرکار تماس بگیرید تا کولر را تعمیر کند که اگر در تهران باشید برای اینکار کافیه با شماره آی بک امداد تماس بگیرید تا تعمیرکار سریعا در محل و منزل شما حاضر شود و کولر را تعمیر کند.

آی بک امداد
آماده سرویس و پشتیبانی سریع خدمات و تعمیرات سیار در محل و منزل شماست . هر گونه تعمیرات یخچال و تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی و تعمیرات تلویزیون ، تعمیرات کولر های آبی و گازی ، و لوازم خانگی برقی و تعمیرات لوازم برقی و تاسیساتی منزل ، و خدمات لوله کشی و سایر خدمات و تعمیرات برقی و مکانیکی منزل و محل کار خود را به ” آی بک امداد ” بسپارید . به منظور تماس و ارتباط با کارشناسان و تعمیرکاران و ارائه راهنمایی و مشاوره و اعزام‌ تعمیرکار فوری ، با شماره تماس فوری ☎️   ۰۹۱۲۰۲۸۳۴۲۲ و سایر شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل نمایید .

کولر سلولزی چیست؟

کولر آبی یکی از دستگاه های سرمایشی است که البته در مدل های مختلف از جمله پرتابل، پشت پنجره از مدل ۲۸۰۰ تا ۷۰۰۰ وجود دارد در این بین البته یک سری کولر آبی سلولزی وجود دارد که نام آن بر گرفته از پدهای سلولزی است که به جای پوشال استفاده می شود و با تولید سرمای شدید نسبت به سایر کولرهای آبی همراه است.

در واقع با وجود پمپاژ آب و ریختن آب روی پوشال های کولر اما بخش هایی از پوشال همیشه خشک است و همین باعث می شود باد خنک به خوبی تولید نشود در صورتی که ساختار پدهای سلولزی طوری است که همیشه خیس است و همین باعث تولید باد خیلی خنک نسبت به پوشال ها می شود از این رو خیلی از مردم روی به خرید کولرهای سلولزی می آورند.

تفاوت کولر آبی با سلولزی

توجه داشته باشید که کولر سلولزی همان کولر آبی است و تمام قطعات آنرا دارد با این تفاوت که به جای پوشال ها از پدهای سلولزی استفاده می کند که ساختار آن طوری است که کل آنها زمان روشن شدن کولر خیس می شود و همین باعث باد خیلی خنک نسبت به کولر آبی مدل های دیگر می شود.

چرا کولر سلولزی بوی بد و ماهی گندیده می دهد؟

کولر سلولزی با وجود اینکه باد خیلی خنک تولید می کند اما همین رطوبت روی پدهای سلولزی محلی مناسب برای رشد باکتری ها می شود و به دلیل افزایش آب داخل محفظه کفی کولر سلولزی محلی برای رشد جلبک و رسوب می شود و این دو مورد باعث ایجاد بوی بد کولر می شود که تنها با تعویض یا شستشوی پدها، شستن کفی کولر و تخلیه آب کولر مشکل رفع می شود.

  • به مدت طولانی آب و رطوبت روی پدهای سلولزی باقی می ماند و محلی مناسب برای رشد باکتری ها می شود.
  • انباشته شدن طولانی مدت آب داخل محفظه کولر باعث تشکیل رسوب و جلبک و ایجاد بوی بد می شود.

راه حل رفع بوی بد کولر سلولزی

با وجود تولید باد خیلی خنک با کولر سلولزی اما بوی بدی که ایجاد می کند اگر رفع نشود و از طریق کانال کولر پخش شود باعث بروز مشکلات تنفسی و بیماری های باکتری می شود از این رو با روش های زیر می توانید نسبت به رفع مشکل بوی بد کولر سلولزی اقدام کنید.

  • تخلیه آب کولر
  • تمیز کردن محفظه و کفی کولر
  • خوشبو کردن کولر
  • تعویض پدهای سلولزی
  • شستشوی پدهای سلولزی

تخلیه آب کولر سلولزی

مهمترین روش که می تواند به شما کمک کند تا بوی بد کولر سلولزی را از بین ببرید تخلیه آب داخل محفظه کولر است که پیش از انجام این کار باید ابتدا برق دستگاه را قطع کنید و شیر زیر کفی را باز کنید تا کل آب خالی شود.

تمیز کردن و پاکسازی محفظه کولر سلولزی

پس از تخلیه کامل آب کولر باید با استفاده از برس شروع به از بین بردن رسوبات داخل کولر کنید که شما می توانید از سرکه سفید برای اینکار استفاده کنید. در واقع رسوبات کفی کولر به خاطر سختی آب است که با ریختن سرکه داخل محفظه و صبر کردن به مدت دو ساعت بعد می توانید آنرا خالی کنید.

خوشبو کردن کولر سلولزی

همانطور که اشاره شد رطوبت پدها و انباشته شدن طولانی مدت آب داخل محفظه کولر دلیل اصلی رشد قارچ، بالکتری و کپک است که برای از بین برد بوی بد آن می توانید از خوشبو کننده ها استفاده کنید که شامل عطر استوخودسو، لیمو، پرتقال، نعناع است و با پر کردن مقدار ۱۵ الی ۲۰ قطره از خوشبو کننده داخل بطری اسپری و اضافه کردن آب می توانید روی پدهای سلولزی اسپری کنید.

تعویض پدهای سلولزی دستگاه

یکی از مواردی که زمان سرویس کولر سلولزی باید انجام دهید تعویض سالیانه  پدهای سلولزی است که در طول یک سال حجم زیادی از رسوبات، قارچ، کپک، باکتری روی آن جمع شده است.

شستشوی پدهای سلولزی

اگر زمان تعویض پدهای سلولزی فرا نرسیده است و سالم است اما بوی بدی از آن پخش می شود می توانید پدها را بشویید که به این منظور می توانید پدهای دستگاه را جدا و سپس با جاروبرقی تمام سطح خارجی چد را از هر گونه آلودگی و گرد و غبار تمیز کنید و در ادامه به دیوار تکیه و با شلنگ آب روی آنرا خوب تمیز کنید و سر جای خود قرار دهید.

نکاتی برای پیشگیری از ایجاد بوی بد در کولر سلولزی

  • تخلیه آب کولر در پایان فصل گرم سال
  • تمیز کردن و شستشوی کف کولر با برس سیمی
  • بدنه کولر را در فصل سرد با پوشش مناسب بپوشانید.
  • سرویس کولر آبی باید هر سال انجام شود.

جمع بندی:

یکی از فواید کولر سلولزی تولید  سرمای زیاد نسبت به کولر هایی است که پوشال دارند و این بخاطر ساختار پدها است که باعث می شود کل سطح آن خیس شود در صورتی که همین رطوبت باعث تولید محیطی برای رشد باکتری می شود و انباشته شدن زیاد آب داخل محفظه کولر نیز باعث ایجاد رسوب و رشد جلبک می شود از این رو بوی بد شبیه بوی ماهی گندیده تولید می کند از این رو باید به موقع نسبت به سرویس کولر سلولزی اقدام کنید و در عین حال برای از بین بردن بوی بد کولر نسبت به تخلیه آب، شستشوی کف کولر و همچنین شستشوی پدهای سلولزی یا تعویض آنها اقدام کنید.

8 دیدگاه برای “علت بوی بد کولر سلولزی و نحوه رفع آن با روشن های مختلف | آی بک امداد

  1. حمیده گفته:

    سلام.علت نمایش دادن تصویر آچار روی پنل دکمه ایی که قطره آب هستش چیه؟ به تعمیرکار زنگ زدم گفت هزینش ۱۵۰ میشه.چطوری خودم درستش کنم؟

    • تعمیرکار آی بک امداد گفته:

      سلام، شخصی که اطلاعات کافی در خصوص تعمیر لوازم برقی ندارد چنانچه خودش بخواهد به تعمیر وسایل بپردازد خسارتی به دستگاه وارد میکند که گاها جبران پذیر نیست و هزینه ایی که بعد از خسارت به دستگاه زده میشود چندین برابر بیشتر از دستمزد تعمیرکار است. پس بهتر ازاست به تعمیرکار زنگ بزنید که دستگاه شما را تعمیر کند.

  2. امید گفته:

    سلام.وقت بخیر.میخواستم بدونم کولر سلولزی بوی بد بیرون رو وارد خونه میکنه یا فقط تو کولر آبی پوشال دار این اتفاق میفته؟

    • تعمیرکار آی بک امداد گفته:

      سلام.درهردونوع کولرسلولزی و پوشال دار هوایی که بیرون در جریان باشد از پوشال یا سلولز بصورت مکش وارد خانه میشود چه دود باشد چه هوای بد ناشی از لوله ی فاضلاب.اما توجه کنید که در کولر سلولزی ممکن است بوی بد کمتری وارد شود.

  3. هاشمی فر گفته:

    سلام.کولر روسرویس کردیم و سلولز نو گرفتیم الان سلولز بو میده.چطور این بو رو از بین ببریم؟

    • تعمیرکار آی بک امداد گفته:

      سلام،کثیفی پروانه ی کولر و همچنین خود کولر باعث بوی بد میشود.همچنین جنس نامرغوب سلولز میتواند این بوی بد را ایجاد کند.چند ساعت پمپ را روشن نمایید بدون روشن کردن موتور کولر.

  4. وزیری گفته:

    سلام‌.سلولزهای کولر رو تعویض کردم نو گرفتم.الان متوجه شدم بوی خیلی بدی میدن چطوری میشه بوش رو از بین ببرم؟

    • تعمیرکار آی بک امداد گفته:

      سلام،شما بایستی چندین ساعت بدون اینکه موتور کولر را روشن کنید پمپ کولر را روشن کنید در صورت لزوم بین ۶ تا ۱۲ ساعت وقت لازم است تا از شدت بو کم شود و در نهایت بعد از مدتی بوی بد از بین برود.از آنجا که از مواد چینی و جنس نامرغوب در تهیه ی این سلولزها استفاده میکنند متاسفانه شاهد بوی بد آنها هستیم با خیس کردن سلولز به صورت غرقابی هم میتوان بوی بد را کاهش داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *