۵ تکنیک مهم جوشکاری آرگون

📖 زمان مطالعه : ۳ دقیقه ⏲️

در تمام روش های جوشکاری برای ایجاد جوش بین فلزات و غیرفلزات باید گرما ایجاد شود اما در  جوشکاری الکترود دستی علاوه بر ایجاد گرما، الکترود نیز مصرف می شود اما در جوشکاری آرگون این اتفاق نخواهد افتاد. در روش جوشکاری آرگون یا تیگ که یکی از محبوب ترین روش های جوشکاری است تنها گرما بین الکترود تورچ دستی و فلز ایجاد می شود و هیچ گونه الکترودی مصرف نخواهد شد. این روش جوشکاری بیشتر در صنعت خودرو سازی استفاده می شود اما دستمزد بالایی نیز به همراه دارد و کسانی که به این حرفه آشنا هستند می توانند از درآمد بالای جوشکاری بهره مند شوند. در جوشکاری آرگون علاوه بر حفظ فاصله بین تورچ و فلز باید دقت شود که زاویه کار به درستی انجام شود در غیر اینصورت فلز سوراخ خواهد شد.

جوشکاری آرگون (TIG) چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از روش های جوشکاری است که در آن گرما از قوس الکتریکی به وجود می آید و این گرما در بین الکترود تورچ و فلز در حال جوش در جریان خواهد بود. برخلاف روش های جوشکاری دستی و برقی در این روش الکترود مصرف نمی شود بلکه نوک الکترود روی فلز قرار می گیرد تا با گرمای حاصل فلزات به هم جوش بخورند. این روش همان روش جوشکاری قوس تنگستن است که در آن از گاز محافظ استفاده می شود و به دلیل اینکه بهترین گاز استفاده شده از نوع گاز آرگون است از این رو آنرا جوشکاری آرگون می نامند.

کنترل گرما در جوشکاری آرگون خیلی مهم است چون قوس بین نوک الکترود و فلز به صورت یک مخروط است و هر چقدر که الکترود به فلز نزدیک تر باشد در عین حال قوس مخروطی کوچکتر و اگر فاصله بین الکترود و فلز زیاد باشد قوس مخروطی بزرگتر خواهد شد.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

از جوشکاری آرگون در صنایع بزرگ پتروشیمی، نظامی و دریایی و.. استفاده می شود و پر کاربردین روش جوشکاری در صنعت خودروسازی است که درآمد بالای برای جوشکاری این رشته به همراه دارد.

بهترین تکنیک برای ایجاد یک جوش بی نقص چیست ؟

با توجه به اینکه شغل جوشکاری آرگون خاص است و نیاز به مهارت بالا دارد تنها کسی می تواند در این حرفه موفق باشد که به خوبی حرکت تورچ را کنترل کند. تورچ باید آهسته و کنترل شده رو به سمت جلو حرکت کند تا با گرمای ایجاد شده قوس الکتریکی باعث جوش خوردن فلزات شود.

به طور معمول باید فاصله بین نوک الکترود تورچ و فلز ۱.۸ تا ۳.۱۶ اینچ در نظر گرفته شود و برای اینکه هیچ گونه تماسی بین نوک الکترود و فلز ایجاد نشود باید به خوبی تمرین کنند.

علاوه بر حفظ فاصله بین تورچ و فلز باید زاویه حرکت تورچ با توجه به نوع فلز و ضخامت آن در نظر گرفته شود. بهترین زاویه برای حرکت تورچ ۱۵ درجه است اما بسته به نوع و ضخامت فلز این زاویه تغییر می کند.

چند نکته مهم برای شروع جوشکاری آرگون

۱- تمیز بودن سطوح فلز و نوک الکترود

قبل اینکه شروع به جوش زدن فلزات کنید باید حتما سطح فلز را به خوبی تمیز کنید تا نتیجه کار شما خوب باشد.

۲-در زمان جوشکاری راحت باشید

هر چقدر شما راحت باشید و وضعیت بدنتان مناسب باشد قطعا جوش زدن فلزات با بهترین کیفیت انجام خواهد شد.

۳-ایجاد تکیه گاه برای دست و مچ

یک تکیه گاه مناسب و عالی برای دست و مچ شما در زمان جوشکاری آرگون خیلی مهم است چون با داشتن تکیه گاه می توانید به خوبی تورچ را کنترل کنید. شما می توانید از بلوک های فلزی یا چوبی برای اینکار استفاده کنید.

۴-تمرین کردن بهترین روش برای شروع جوشکاری آرگون

برای اینکه به مهارت بالایی در جوشکاری آرگون برسید علاوه بر طی کردن دوره آموزشی باید به خوبی این روش را تمرین کنید تا به یک جوشکار ماهر آرگون تبدیل شوید.

۵-تمیز کردن سریع الکترود آلوده

اگر در حین جوشکاری آرگون الکترود شما کثیف شد سریعا آنرا تمیز کنید و اگر نیاز به تعویض الکترود است این کار انجام دهید تا کیفیت کار شما پایین نیاید.

مزایا جوشکاری آرگون

  • جوشکاری تمیز و با سرعت پایین
  • پرکاربرد در صنعت خودرو سازی
  • قابلیت جوش کاری طولانی‌ مدت
  • جوشکاری رسوبی با کیفیت بالاتر
  • امکان جوشکاری فلزات با دقت بسیار بالا
  • کیفیت بسیار بالا در اتصال قطعات نرم و ظریف

معایب جوشکاری آرگون

  • عوارض ناشی از گرمای جوش
  • گرمازدگی در اثر کار بی وقفه و طولانی
  • خستگی، تهوع و درد شکم ناشی از گرمازدگی
  • ایجاد ضایعات چشمی به علت الکترود داغ و گرمای زیاد

 

 

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *