دستگاه جوش اینورتر چیست و چگونه عمل میکند؟

📖 زمان مطالعه : ۶ دقیقه ⏲️

دستگاه جوش اینورتر را می توان جدید ترین نسل دستگاه های مخصوص جوشکاری دانست. در ساخت این دستگاه ها از تکنولوژی و فناوری مخصوصی به نام  ماسفت استفاده شده است. یکی از اصلی ترین اجزا در تمامی مبدل های این دستگاه، سوئیچ قدرتی می باشد. این قطعه یکی از مهم ترین قطعات در دستگاه اینورتر است و عملکرد تمامی مبدل ها به این قطعه بستگی دارد.

دستگاه جوش اینورتر چیست؟

می توان گفت که دستگاه جوش اینورتر، انقلاب بزرگی در صنعت جوشکاری به وجود آورده است. این دستگاه ها در حال حاضر جدید ترین دستگاه های جوشکاری می باشند که توانسته اند با پیشرفت و کاربرد بالا، جایگاه دستگاه های قدیمی را به دست آورند. دستگاه جوش اینورتر می تواند جریان بالایی را به وجود آورد که برای انجام فرآیند جوشکاری مناسب باشد.این دستگاه ها در ابتدا جریان AC را به جریان DC تبدیل می کنند. این امر توسط برخی از سوئیچ های روی دستگاه انجام می گیرد. پس از آن قدرت و شدت جریان DC کم خواهد شد و ولتاژ مناسبی برای انجام فرایند های جوشکاری خلق می شود. به طور کلی کارکرد این دستگاه های نسل جدید تفاوت چشمگیری با دستگاه های قدیمی ندارد. اما به علت برخی از ویژگی ها و مزایایی که دستگاه جوش اینورتر داراست، استفاده از آن در صنایع مختلف رایج تر شده است.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

انواع دستگاه های جوشکاری اینورتر و کاربرد آن ها

هر دستگاه جوش اینورتر، برای یک نوع فرایند جوشکاری خاص طراحی شده اند. البته تمامی انواع این دستگاه ها عملکرد های مشابهی دارند. اما در برخی از ویژگی ها با یکدیگر تفاوت دارند. امروزه دستگاه های جوشکاری اینورتر برای تمامی فرایند های جوشکاری اعم از، جوشکاری آرگون، co2، جوشکاری برق، جوشکاری آرگون پالسی و … طراحی شده اند که می توانید با توجه به نیاز خود هر کدام از ان ها را تهیه کنید.

می توان گفت که یکی از دلایل محبوبیت دستگاه جوش اینورتر، کاربرد های گسترده آن می باشد. از این دستگاه ها می توان در صنایع مختلفی استفاده کرد. امروزه استفاده از دستگاه های اینورتر در صنایع کشتی سازی، خطوط ریلی، ساخت ماشین آلات صنعتی و خودرو ها، صنایع ساخت لوله های نفتی، ساختمان سازی و صنایع شیمیایی بسیار مهم و ضروری می باشد. به کمک این دستگاه ها می توان در صنایع مختلف، جوشکاری با کیفیت تری را ارائه داد.

ویژگی های دستگاه های جوشکاری اینورتر

این دستگاه های جوش از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار هستند که آن ها را از دیگر دستگاه های جوشکاری متمایز می کند. در این دستگاه ها، برق با هر فرکانسی که مد نظر جوشکار باشد تولید می گردد. اما بهتر است بدانید که فرکانس های بالا، قدرت جوشکاری را نیز بالا می برند. قدرت خروجی برق در این دستگاه ها به صورت کاملا الکترونیکی است و دامنه تنظیم کردن قدرت در این دستگاه ها، بسیار گسترده می باشد. قطع و وصل شدن برق در حین جوشکاری در این دستگاه ها مفهوم ندارد و آلودگی های صوتی نیز ایجاد نمی کند. با استفاده از این دستگاه ها می توان قوس الکتریکی مناسبی را برای جوشکاری ایجاد کرد. کنترل کردن جریان به صورت دلخواه و استفاده از الکترود های قلیایی، روتیلی و سلولزی، از دیگر ویژگی های برتر دستگاه جوش اینورتر می باشند.

کدام دستگاه جوش اینورتر بهتر است؟

به طور کلی باید عنوان کرد که پارامتر مهم برای انتخاب دستگاه جوشکاری اینورتر، این است که مطابق با استاندارد و ویژگی هایی که درک کردیم طراحی شده باشند. در بازار انواع مختلفی از دستگاه های جوشکاری اینورتر وجود دارد که ساخت کشور های مختلف می باشند. اصولا دستگاه جوش اینورتر اروپایی از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار است و مسلما قیمت بالاتری نیز دارند. دستگاه های اینورتر از برند های هیوندای و آروا از پرطرفدار ترین دستگاه هایی هستند که به طور کامل مطابق با استاندارد های جهانی ساخته شده اند.

البته به دلیل قیمت بالا این دستگاه های خارجی، اغلب جوشکاران خرید دستگاه های اینورتر ایرانی را ترجیح می دهند. دستگاه های ایرانی نیز از کیفیت قابل قبولی برخوردارند و مهم ترین اصل در آن ها را می توان قیمت مناسبشان در برابر دستگاه های جوشکاری اینورتر خارجی دانست. دستگاه های تولید شرکت avrin electric را می توان از دستگاه های اینورتر با کیفیت ایرانی دانست. این دستگاه ها به نسبت قیمتشان کارایی بالایی دارند.

لازم به ذکر است که در هنگام تهیه اینورتر جوشکاری باید به برد الکتریکی آن نیز توجه کرد. در برخی دستگاه ها، برد الکتریکی ان ها پس از مدتی کارکرد، خواهد سوخت. این برد ها قابل تعویض و یا تعمیر نیستند. یکی دیگر از مواردی که در خرید دستگاه ها باید به آن توجه کرد، شدت جریان می باشد. شدت جریان ارتباط مستقیمی با نوع فرایند جوشکاری و ضخامت قطعات دارد. اما به طور کلی دستگاه های اینورتر باید حداکثر دارای شدت جریان ۲۰۰ آمپر باشند.

دستگاه جوش اینورتر چگونه عمل می کند؟

دستگاه جوش اینورتر را می توان یک منبع تغذیه و در واقع یک دستگاه الکتریکی دانست که ولتاژ را تنظیم می کند. برق شهری که به این دستگاه متصل می گردد، از سه فاز یا تک فاز تشکیل شده است. این دستگاه برق شهری را با هر مقدار ولتی دریافت می کند و با انجام برخی فرایند ها، ولتاژ پایین تری از آن را ارائه می دهد.  برای درک بهتر باید گفت که از ۲۴۰ ولت برق AC را وارد دستگاه های اینورتر کنیم، ۲۰ ولت برق DC را تحویل می دهد. این ولتاژ در نهایت به وسیله ترانسفورماتور های نصب شده در اینورتر ها، با تغییرات کاهشی یا افزایشی رو به رو خواهد شد و ولتاژ مورد نیاز برای جوش دادن قطعات به وجود خواهد آمد. نحوه کارکرد این دستگاه ها بسیار ساده است و به راحتی می توان از آن ها برای هر نوع فرایند جوشکاری استفاده نمود.

مزایا دستگاه های جوش اینورتر

اصلی ترین مزیت دستگاه جوش اینورتر را می توان حجم کم و وزن پایین آن عنوان کرد. این دستگاه ها با حداکثر وزن ۵ کیلوگرم تولید می شوند. از این رو حمل و نقل آن ها بسیار آسان تر می باشد. با استفاده از این دستگاه ها می توان تا حد قابل توجهی در مصرف انرژی صرفه جویی نمود. این دستگاه ها همچنین دچار نوسانات ولتاژی نمی شوند و می توان گفت که ولتاژ خروجی آن، بسیار پایدار می باشد. از دیگر مزیت های این دستگاه های جوشکاری می توان به راندمان بالای۸۰ درصد آن ها اشاره کرد.

همچنین انعطاف پذیری این دستگاه ها را نیز می توان کنترل کرد. مهمترین تکنولوژی که در این دستگاه ها راه اندازی شده است، تکنولوژی IGBT نام دارد. این تکنولوژی در دستگاه جوش اینورتر افزایش فرکانس را به همراه می آورد. همچنین می توان گفت که اکثر مزیت های این دستگاه ها از جمله وزن پایین آن ها به دلیل وجود تکنولوژی IGBT می باشد.

معایب دستگاه های جوش اینورتر

با این که دستگاه های جوشکاری اینورتر از مزایای بسیار بالایی برخوردار هستند و می توان گفت که در اکثر فرایند های جوشکاری قابل استفاده می باشند، اما نمی توان با قاطعیت ان ها را بهترین دستگاه های جوشکاری دانست. این دستگاه ها به نسبت دستگاه های قدیمی جوشکاری، ضعیف تر هستند و می توان عنوان کرد که آسیب پذیر تر بودن آن ها، موجب کاهش طول عمرشان می شود. از دیگر معایب این دستگاه ها می توان به سرمایه گذاری های کوتاه مدت آن ها اشاره کرد. این دستگاه ها به نسبت دستگاه های قدیمی پیچیدگی بیشتری دارند و برای جوشکاری های بلند مدت مناسب نیستند.

لوازم جانبی در دستگاه های جوشکاری اینورتر

حداقل بودن لوازم جانبی این دستگاه ها، یکی از مهم ترین دلایل محبوبیت آن ها در میان جوشکاران می باشد. برای استفاده از دستگاه های جوشکاری اینورتر کافی است تا تنها از دو وسیله جانبی استفاده شود. نخستین وسیله مورد استفاده، با نام انبر الکترود گیر شناخته می شود. این انبر می تواند الکترود ها را با شماره ها و اندازه های متفاوتی نگه دارد. از دیگر وسایل جانبی دستگاه جوش اینورتر می توان به کابل رابط اشاره کرد. کارایی این کابل در این است که جریان را از دستگاه به انبر الکترود گیر انتقال می دهد. در نتیجه جریان به الکترود ها می رسد و فرایند جوشکاری انجام می شود. برای این که بتوان یک جوشکاری با کیفیت را تحویل داد لازم است تا کابل رابط و انبر الکترود گیر، از بهترین کیفیت ساخته شده باشند تا کارایی آن ها نیز افزایش یابد.

نکات و وسایل ایمنی در رابطه با دستگاه های جوشکاری اینورتر

یکی از عمده ترین کاربرد های این دستگاه جوش، استفاده از آن در جوشکاری برق می باشد. این دستگاه جوش می تواند برق با ولتاژ بالایی را تولید ‌کند که اگر جوشکاران با آن برخورد داشته باشند، برق گرفتگی و شوک الکتریکی شدیدی را به ان ها وارد می کنند. از این رو استفاده از دستکش های مخصوص بسیار ضروری می باشد. برای جلوگیری از نفوذ اشعه ها و دود ها به داخل چشم، باید از ماسک و عینک های مخصوص جوشکاری استفاده نمود. این دستگاه جوشکاری مانند دیگر دستگاه های جوش می تواند جرقه های جوشکاری را به اطراف پرتاب کند، از اینرو استفاده کردن از آن در محیط ها و مواد هایی که قابلیت اشتعال دارند، به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

 

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *