علت چسبیدن الکترود هنگام جوشکاری

📖 زمان مطالعه : ۴ دقیقه ⏲️

با اینکه درآمد شغل جوشکاری بالا است و جوشکاران با داشتن مهارت، تجربه بالا و داشتن مدرک بین المللی جوشکاری می توانند به کشورهای مختلف مهاجرت کنند اما در این بین خیلی مهم است که از بهترین تکنیک های جوشکاری استفاده کنید. بغیر از این که جوشکار باید تجربه و مهارت کافی داشته باشد باید از بهترین وسایل و تجهیزات جوشکاری اعم از دستگاه جوش و الکترود جوش خوب و مناسب استفاده کند در غیر این صورت امکان بروز انواع مشکلات و عیوب جوشکاری وجود دارد که یکی از آنها چسبیدن الکترود است. در واقع چسبیدن الکترود هنگام جوشکاری به دلایل مختلفی از جمله درست جوش ندادن، انتخاب الکترود نامناسب و حتی عدم انتخاب آمپر مناسب جوشکاری می باشد که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

 

شماره تماس اورین الکتریک

 

انتخاب الکترود بر حسب روش جوشکاری

الکترود و سیم جوش جزو وسایل جوشکاری می باشند که با هم تفاوت دارند و حتی در این بین انواع الکترود جوشکاری داریم که بر حسب روش های مختلف جوشکاری باید توسط جوشکار انتخاب شود. در واقع برای جوش دادن فلزات، آهن آلات، ورق های نازک و ضخیم و …. از انواع روش های جوشکاری استفاده می شود که خیلی مهم است که برای تنظیم کردن دستگاه جوش باید ابتدا بر حسب فلز، آمپر مناسب جوشکاری را انتخاب و سپس بر حسب آمپر،  الکترود مناسب را انتخاب کنید.

تنظیم کردن دستگاه جوشکاری فراموش نشود؟

حتی اگر شما از بهترین وسایل جوشکاری استفاده کنید خیلی مهم است که بغیر از داشتن مهارت و تجربه بالا بر حسب نوع فلز اقدام به تنظیم کردن دستگاه جوش کنید تا با بروز انواع عیوب جوش مواجه نشوید. یکی از این مشکلات جوشکاری شامل چسبیدن الکترود است که به خاطر انتخاب نامناسب الکترود می باشد.

تنظیم شدت جریان، آمپر مناسب جوشکاری باعث می شود که شما بتوانید یک الکترود مناسب را برای هر نوع فلز انتخاب کنید و با اینکار با چسبیدن الکترود مواجه نشوید.

دلایل چسبیدن الکترود هنگام جوشکاری

  • عدم انتخاب صحیح آمپر جوش
  • انتخاب نامناسب الکترود جوش
  • درست جوش ندادن فلزات
  • مناسب نبود زاویه جوشکاری
  • بکار گیری الکترود بی کیفیت در حین جوشکاری

آمپر مناسب جوشکاری

یکی از فاکتورهایی که برای تنظیم دستگاه جوش باید در نظر بگیرید این است که آمپر جوشکاری به درستی انتخاب شود و سپس بر حسب آن باید الکترود با سایز مناسب را انتخاب کنید در غیر اینصورت باعث بروز انواع عیوب جوش می شود که یکی از آنها چسبیدن الکترود به قطعه کار می باشد.

انتخاب الکترود جوشکاری

انواع الکترود جوش وجود دارد که بر حسب نوع فلز و روش های جوشکاری باید آنرا انتخاب کنید که بعنوان مثال از الکترود روتیلی برای جوشکاری زیرآب استفاده می شود. با این اوصاف خیلی مهم است که یک الکترود مناسب برای جوش دادن فلز را انتخاب کنید تا باعث افزایش کیفیت جوش شوید.

جوشکاری فلزات

یک جوشکار باید با انواع تکنیک های جوشکاری بتواند یک فلز را جوش بزند و البته در این بین خیلی مهم است که از بهترین وسایل و تجهیزات استفاده کند.

حرکت دادن الکترود در زاویه مناسب

اینکه از بهترین وسایل و تجهیزات جوشکاری باید استفاده کنید شکی در آن نیست اما باید با زاویه مناسب شروع به حرکت الکترود روی سطح فلز کنید و با فشار کم نوک الکترود بر فلز ضربه وارد شود در غیر اینصورت امکان چسبیدن الکترود در هنگام جوشکاری وجود دارد. بهترین زاویه برای جوشکاری ۴۵ درجه است.

الکترود با کیفیت استفاده کنید

همانطور که گفتیم خیلی مهم است که در زمان تنظیم دستگاه جوش با توجه به فلز، آمپر مناسب را مشخص کنید و در ادامه بر حسب آمپر الکترود با قطر مناسب را انتخاب کنید اما باید توجه داشته باشید که الکترود با روکش و پوشش عالی باشد و سالم باشد و رطوبت نداشته باشد چون هر کدام از آنها باعث کاهش کیفیت جوش می شود.

تمیز کردن سطح فلز قبل از جوشکاری

بغیر از موارد بالا هر گونه کثیفی، روغن روی سطح فلز باعث می شود که به درستی جوشکاری رخ ندهد از این جهت خیلی مهم است که جوشکار قبل از شروع فرآیند جوشکاری سطح فلز را با سمباده یا دستگاه مینی فرز تمیز کند تا جوش دادن به خوبی انجام شود.

پوشیدن لباس و ماسک جوشکاری

پاشش جرقه های جوش باعث می شود که جوشکاران در معرض سوختگی و آسیب دیدگی چشم قرار گیرند از این رو خیلی مهم است که از بهترین لباس کار جوشکاری استفاده کنند و در عین حال برای جلوگیری از برق زدگی چشم از بهترین عینک و کلاه ماسک استفاده کنند.

 

4 دیدگاه برای “علت چسبیدن الکترود هنگام جوشکاری

  1. بهار گفته:

    با درود. من اینورتر نوخریدم ولی جایی که میخوام جوش بزنم جرقه و دوده میزنه علت چیه؟ ضمنا آموزش کار با دستگاه اینورتر رو کجا باید دید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *